Flyttstädning hur länge tar det?

Flyttstädning i Boden . Städfirman höll på 1 timme per 10 kvm. Detta då vi hade 80 kvadratmeter som de skulle flyttstäda. Allt var fixat och klart efter exakt 8 timmar. Bokade gjorde vi i god tid innan. Bokningsenheten sa att de skulle vara klara 8 timmar senare.

Vad som tog mest tid var dessa utrymmen:

  • Köket
  • Badrummet
  • Fönsterputsningen

Vi hade lite besvärliga fönster av gammal modell som skulle putsas på 6 sidor. Sen skulle dessa fönster skruvas upp och det tog sin tid. 

Badrummet kalkades av och golvbrunnen rengjordes grundligt. Aldrig har badrummet varit så skinande rent tidigare. Beläggningen i VC stolen fick de bort så vi blev så nöjda.

Köket där rengjordes allt grundligt. Kyl och frys drogs fram och där var det skinande rent efteråt. Ugnen såg ut som ny och besiktningen gick snabbt då det var så välstädat.

Vad kostar flyttstädning?

Vad kostar flyttstädning kanske ni undrar? Flyttstädning just i Boden fick vi betala per kvadratmeter. Normalt smutsad bostad betalade vi 2620 kr för. Då ingick material och resa i priset. Detta specificeras tydligt upp på fakturan.

Efteråt insåg vi att vi aldrig hade kunnat ledigt båda från jobbet och tjäna något på det. Så att anlita en städfirma var det bästa vi gjort.

Bra att veta om städning efter flyttan

Städning är en viktig del av en flytt. Du måste städa upp ditt hem för att göra det beboeligt för de personer som ska flytta in efter dig. Utför en noggrann städning precis som du själv skulle flytta in i ditt gamla hem. Om du inte har vidtagit särskilda åtgärder måste de som flyttar i städa ditt hem när du flyttat ut. Eller i värsta fall så blir du skadeståndsskyldig.

Men det tar tid att städa som du vet. Allt måste rengöras noggrant och det måste göras medans huset är tomt. Det senare innebär att du kommer att känna dig mentalt och fysiskt trött efter flyttan.

Rut-avdragets minskning möjliggjorde att nu kan alla privatpersoner få hjälp till halva arbetskostnaden. Dessutom upptäcker fler och fler människor, särskilt familjer med små barn, att städning med hjälp av ett proffs gör att de kan ägna mer tid åt andra saker.

Att flyttstäda huset är förmodligen den svåraste delen av städningen. Det är i alla fall så att om man inte är van att vara noggrann så tar det lång tid. Särskilt för dem som kämpar för att få godkännande från sin hyresvärd efter att besiktning sker. Många hyresvärdar har protokoll som specifika vilka saker som krävs. Dessa protokoll bifogas allmänt till hyresavtalet när det är undertecknat.

I stället för att städa huset själv kan du anlita ett städföretag. Professionella städföretag vet hur krävande husägare kan vara när det gäller städning av huset under en flytt. Många städfirmor tar också på sig ansvaret för att städningen görs ordentligt. Om husägaren inte är nöjd kan han/hon på så sätt klaga på dem i stället för på dig.

Så ta det säkra föra det osäkra – boka en städfirma så blir det ordentligt gjort. 

Att anlita någon som kan sitt jobb är smidigt och blir mer tid till annat för er.